Jak zmienić lekarza rodzinnego na lepszego?

Lekarz rodzinny, czyli lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) jest zwykle pierwszym kontaktem w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów zdrowotnych. W jego rękach spoczywa odpowiedzialność za nasze zdrowie, bo to właśnie od jego wiedzy i doświadczenia zależy dalsze postępowanie, decyzja o konieczności przeprowadzenia badań diagnostycznych, ewentualnej konsultacji z innym specjalistą oraz niezwłoczne podjęcie leczenia. Jak dobrze wybrać lekarza POZ? Jakie formalności Cię przy tym czekają?

Przyczyn zmiany lekarza rodzinnego może być wiele: niski poziom obsługi, niezadowalające wyniki leczenia, brak zainteresowania problemami pacjenta, czy długie kolejki – to tylko niektóre z nich. Oczywiście jest ich dużo więcej, bo jakość i poziom leczenia zależy od miejsca i pracującego w nim personelu. Na szczęście prawo daje każdemu w tej kwestii wolny wybór. Nie jesteś skazany na jednego, wybranego wcześniej świadczeniodawcę podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Możesz zmienić nie tylko lekarza, ale także przychodnię!

Masz prawo do zmiany lekarza!

Każdy ubezpieczony jest uprawniony do zmiany lekarza POZ (lekarza rodzinnego). Oczywiście wybrać można tylko lekarza pracującego w placówce, która podpisała umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Wszystkie placówki Salve, wraz z nową , mają taką umowę podpisaną.

Jak wybrać lekarza rodzinnego?

Przy wyborze przychodni, lekarza POZ i pielęgniarki POZ powinieneś zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. Jedną z nich jest lokalizacja przychodni – pamiętaj jednak, że nie musisz decydować się na lekarza z tej usytuowanej najbliżej Twojego miejsca zamieszkania. Istotna jest również renoma placówki, dobrze wyposażony gabinet oraz kwalifikacje wybranego lekarza, który powinien posiadać szeroką wiedzę z zakresu medycyny ogólnej. Lekarz rodzinny, nie bez powodu, nazywany jest inaczej lekarzem pierwszego kontaktu. To właśnie do niego zgłaszasz się z początkowymi objawami choroby i to on decyduje o Twoim dalszym leczeniu. Poza odpowiednimi kompetencjami, dobry lekarz rodzinny powinien posiadać odpowiednie umiejętności interpersonalne. Poświęcenie pacjentowi odpowiedniej ilości czasu, którego on potrzebuje i uważne wysłuchanie buduje zaufanie, które jest ważnym elementem całego procesu leczenia.

Plusem jest, jeśli w wybranej przez Ciebie przychodni funkcjonują poradnie specjalistyczne. Zdarza się bowiem tak, że aby rozpoznać schorzenie, potrzeba szerszego spojrzenia na problem oraz dokładniejszej diagnostyki i konsultacji medycznej z innymi lekarzami. Kolejną ważną kwestią jest zakres świadczonych usług w przychodni w ramach umowy z NFZ (np. USG, EKG). Wybrana przez Ciebie przychodnia powinna posiadać punkt pobrań badań laboratoryjnych. Dzięki temu wszystko załatwisz na miejscu i nie będziesz musiał szukać placówki, która się tym zajmuje. Ważny jest również czas oczekiwania na wizytę oraz wyniki badań.

Zmiana przychodni – o czym trzeba pamiętać?

Myśląc o zmianie przychodni, powinieneś wziąć pod uwagę także inne kwestie, które choć mogą wydawać się drugorzędne, często decydują o Twoim komforcie, wygodzie i szybkości realizacji usług. Jeśli korzystasz z samochodu, zwróć uwagę, czy przychodnia posiada parking. Dla osób z trudnościami w poruszaniu ważną kwestią są udogodnienia dla osób starszych i niepełnosprawnych. To właśnie z myślą o tych osobach, nasza nowa przychodnia przy ul. Pomorskiej 75 została zaprojektowana jako budynek parterowy. Zdecyduj się na przychodnię umożliwiającą wygodną rezerwację terminu wizyty przez internet albo przez telefon. W Salve cenimy Twój czas i dlatego u nas nawet wyniki badań można sprawdzić on-line.

Zmiana lekarza rodzinnego to nic trudnego!

Sama procedura zmiany lekarza rodzinnego nie jest skomplikowana i nie powinna nastręczać większych trudności. Wystarczy złożyć w wybranej przychodni odpowiednią deklarację, która dostępna jest zarówno w przychodniach, jak i w  oraz na stronach NFZ. W deklaracji należy podać między innymi własne dane osobowe, a także dane lekarza, na którego wybór się decydujemy. I już! Nie trzeba potwierdzać wyboru w oddziale NFZ. Ważne: Pamiętaj – możesz zmienić nie tylko lekarza, ale także przychodnię!

Warto pamiętać, że możemy wybrać nie tylko lekarza, ale także pielęgniarkę POZ i położną POZ. Składając deklarację, należy przedstawić dowód osobisty. Nie obowiązuje rejonizacja, a więc możemy wybrać dowolnego lekarza i nie musimy być zameldowani w pobliżu wybranej placówki.

Wybór lekarza POZ – ograniczenia i dodatkowe informacje

W deklaracji wyboru lekarza POZ znajduje się miejsce, gdzie należy wpisać, który raz w danym roku dokonujemy zmiany lekarza rodzinnego. Trzeba pamiętać, że istnieje roczny limit zmian lekarza POZ. Każdy pacjent jest uprawniony do dwukrotnej, bezpłatnej zmiany lekarza rodzinnego w ciągu roku. Za każdą kolejną należy zapłacić 80 zł przelewem na konto oddziału wojewódzkiego NFZ. Wyjątkiem jest sytuacja, w której zmiana podyktowana jest zmianą miejsca zamieszkania pacjenta lub zaprzestaniem udzielania świadczeń przez dotychczasowego świadczeniodawcę – czyli na przykład zamknięcia przychodni czy gabinetu dotychczasowego lekarza POZ.

W imieniu niepełnoletnich, deklarację składają ich rodzice lub prawni opiekunowie. Z kolei noworodki do 6 miesiąca życia, nie posiadające numeru PESEL, mogą być zapisywane na podstawie dowodu ubezpieczenia rodzica czy innego prawnego opiekuna. Gdy dziecko ukończy 6 miesiąc życia, deklaracja ta przestanie działać. Wówczas, rodzic musi złożyć nową według standardowych procedur.

Ważne: Nie ma obowiązku, aby wszyscy członkowie rodziny znajdowali się pod opieką tego samego lekarza.