Skuteczne odchudzanie – obalamy mity!

Otyłość to choroba cywilizacyjna, która przybiera rozmiary epidemii. Otyłość to nie tylko kwestia wyglądu. To przede wszystkim, tuż po paleniu papierosów, najczęstsza z przyczyn występowania poważnych problemów zdrowotnych, do których należą m.in. nowotwory złośliwe. 24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością. Jak z nią walczyć? My zaczynamy od rozprawienia się z najpopularniejszymi mitami na temat skutecznego odchudzania.

Skuteczne odchudzanie to „dieta MŻ” – MIT

„Dieta MŻ” to żartobliwe określenie, którym obejmuje się zarówno głodówki, jak i diety redukcyjne. O ile zmniejszenie kaloryczności i gramatury posiłków jest konieczne do zredukowania masy ciała, o tyle zdrowa dieta nigdy nie będzie oznaczała głodzenia się. Głodówka powoduje nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, ale również odwodnienie organizmu – to właśnie ono stanowi połowę „sukcesu”. Odwodnienie osłabia organizm i jest niebezpieczne dla zdrowia. Radyklane ograniczenia to też jeden z czynników wywołujących efekt jo-jo. Skuteczna dieta bazuje na pięciu posiłkach dziennie. Warto zadbać o stałe pory posiłków i regularne odstępy (2,5-3 godziny bez podjadania w międzyczasie).

Wystarczą ćwiczenia, żeby schudnąć – MIT

Aktywność fizyczna powinna być obecna w planie dnia każdego człowieka. Pomaga ona w zachowaniu dobrego samopoczucia i stanu zdrowia. Jeśli ruch ma służyć redukcji masy ciała, trzeba jednocześnie dążyć do wystąpienia deficytu kalorycznego. Katowanie się na siłowni nie pomoże schudnąć, jeśli tuż po treningu zjemy posiłek typu fast-food lub słone przekąski. Przy odpowiedniej diecie, aby zauważyć pożądane efekty, wystarczy godzinna aktywność fizyczna, trzy-cztery razy w tygodniu.

Warto wiedzieć:

Nie wolno jeść po 18. – MIT

Godzina, o której możemy zjeść ostatni wieczorny posiłek zależy od tego, o której godzinie kładziemy się spać. Ostatni posiłek powinien zostać zjedzony na 2-3 godziny przed snem. Ważne jest, aby pamiętać, że niektóre produkty i potrawy obciążają układ trawienny i utrudniają spokojny sen, dlatego kolacja powinna być sycąca, ale lekkostrawna.

Dieta na odchudzanie – najlepsza jednoskładnikowa – MIT

To jeden z najpopularniejszych i najgroźniejszych mitów. Dieta jednoskładnikowa, czyli oparta na jednym produkcie lub konkretnej grupie produktów, nie stwarza warunków do zaspokojenia naturalnego zapotrzebowania organizmu na różne składniki odżywcze. Skuteczna dieta to zdrowa dieta, czyli pełnowartościowa i zbilansowana na miarę potrzeb organizmu.

Szukasz dietetyka?

Skuteczne odchudzanie = szybkie odchudzanie – MIT

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zakłada, że bezpieczne tempo odchudzania to utrata wagi na poziomie 0,5-1 kg na tydzień. Dzięki jego zachowaniu, organizm ma czas na przyzwyczajenie się do zachodzących w nim zmian. Ponadto, im szybciej chudniemy, tym większe ryzyko wystąpienia efektu jo-jo. A zatem – cierpliwości!