Zanim potrzebne będą okulary – jak dbać o wzrok?

Krótkowzroczność jest najbardziej powszechną wadą wzroku. Nieostre widzenie, według danych GUS, dotyka już co trzeciego ucznia. Występowaniu krótkowzroczności sprzyja unikanie przebywania na świeżym powietrzu i częste korzystanie z elektronicznych gadżetów, które zmuszają nas do czytania z bliskiej odległości. Jak dbać o higienę oczu, aby widzieć więcej i dłużej cieszyć się „sokolim wzrokiem”?

Stworzeni, by obserwować horyzont

Oczy nie nadążają za postępem cywilizacyjnym, a ich protest przeciwko ekspresowym zmianom, które wpływają na nasze nawyki i styl życia, objawia się chorobą. Krótkowzroczność pozwala widzieć wyraźnie tylko to wszystko, na co patrzymy z bliska. Zadaj sobie na kilka pytań:

  • Czy patrząc na dalsze obiekty widzisz je rozmazane lub zamglone?
  • Nie poznajesz twarzy znajomych na ulicy?
  • Masz problemy z widzeniem o zmierzchu i w nocy?
  • Czy dokuczają Ci częste, czołowe bóle głowy?
  • Skarżysz się na ból i zmęczenie oczu?

Jeśli odpowiedź na przynajmniej część z nich brzmi „tak” – pora na wizytę u okulisty, bo właśnie tak objawia się krótkowzroczność.

Szukasz okulisty?

Krótkowzroczność pod lupą

Wada ta ma trzy rodzaje, które uzależnione są od kształtu gałki ocznej. Najczęściej spotykaną jest krótkowzroczność osiowa, która dotyka dzieci i młodzież, ponieważ jest związana ze wzrostem oka. Znaczniej rzadziej diagnozowana jest krótkowzroczność soczewkowa i rogówkowa. Te mogą być efektem urazu, cukrzycy, zaćmy bądź symptomem choroby określanej jako stożek rogówki. Skalę krótkowzroczności określają stopnie: mała (do – 3D), średnia ( od -3D do -6D) oraz duża (powyżej -6D).

Warto pamiętać, że wieloletni rozwój krótkowzroczności zniekształca oko: dochodzi m.in. do zmian zwyrodnieniowych w obrębie siatkówki i naczyniówki, spadku grubości twardówki i poszerzenia gałki ocznej. Postępujący i niekontrolowany rozwój wady może skutkować utratą wzroku, dlatego nie należy ignorować pierwszych objawów.

Czytaj także:

Jak dbać o wzrok?

Wielogodzinna praca przy komputerze i spędzanie czasu wolnego przy smartfonie czy laptopie, rezygnowanie z przebywania na świeżym powietrzu na rzecz oglądania telewizji  – to najczęściej popełniane grzechy względem wzroku. Jeśli dodać do tego brak wizyt kontrolnych u lekarza specjalisty, czytanie przy braku właściwego źródła światła czy lekceważenie pierwszych symptomów krótkowzroczności, to powszechność nieostrego widzenia staje się zrozumiała. Naszym oczom szkodzi również stres, suche powietrze czy dym papierosowy. Dlatego tak ważne jest, aby poznać sposoby na codzienne dbanie o wzrok. Oto najważniejsze z nich:

  1. Rób częste przerwy – pracując przy komputerze, pamiętaj o robieniu przerw zgodnie z zasadą: 20/20/20. Po 20 minutach pracy, warto popatrzeć przez 20 sekund na przedmiot oddalony o kilka metrów. Dobrze jest także częściej patrzeć w dal oraz poprzyglądać się zieleni, która ma działanie odstresowujące.
  2. Zadbaj o dietę – nasze oczy „lubią” produkty bogate w witaminę A (dynia, szpinak, marchew, brokuły),  witaminę E (olej słonecznikowy, pestki słonecznika, orzechy, sezam), witaminę C (natka pietruszki, cytrusy, papryka), luteinę (jarmuż, szpinak, sałata), antocyjany (borówki, jagody, wiśnie, ciemne winogrono, aronia). Nie zapominaj o kwasach omega3 (ryby morskie, orzechy), selenie (ryby, jaja) oraz cynku (owoce morza, orzechy).
  3. Oświetlaj to, co czytasz – unikaj czytania w półmroku oraz wtedy, jedynie punktowego oświetlania książki/gazety, kiedy w pomieszczeniu panuje mrok. Niezdrowe jest także czytanie w pozycji leżącej.
  4. Uważaj na niebieskie światło – smartfon, laptop, tablet, telewizor plazmowy to źródła wszechobecnego dziś niebieskiego światła. Jego fale są dla nas szkodliwe, ponieważ przenikając przez gałkę oczną, uszkadzają ją i wpływają na gospodarkę hormonalną. Niebieskie światło ma wpływ na reakcje źrenic i zaburza produkcję melatoniny powodując bezsenność. Dlatego umiar w używaniu elektronicznych gadżetów jest bardzo wskazany.
  5. Spędzaj czas na świeżym powietrzu – spędzanie czasu na zewnątrz, zwłaszcza w okresie dziecięcym, zapobiega wydłużaniu się gałki ocznej, co jest główną przyczyną krótkowzroczności. Naukowcy wyliczyli, że terapeutyczne promienie słoneczne muszą nas oświetlać przez minimum dwie godziny każdego dnia.
  6. Pracuj w dobrym świetle – zadbaj, aby ekran monitora, przy którym pracujesz był oddalony przynajmniej 70 cm od Twoich oczu i nie stał tyłem do okna. Unikaj również ustawienia, w którym promienie słoneczne odbijają się bezpośrednio od ekranu. Pamiętaj o właściwym sztucznym oświetleniu (zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym). Jego natężenie nie powinno przekroczyć 500 lx. Zwróć uwagę na wielkość i rodzaj czcionki używanej podczas pisania. Najbardziej przyjazna jest Verdana, w wielkości 10-12 pikseli.
  7. Śpij, nawilżaj, rób okłady – sen doskonale regeneruje oczy. Jeśli Twoje oczy są podrażnione, zmęczone i suche lub przebywasz w klimatyzowanym pomieszczeniu – używaj kropli nawilżających. Pamiętaj o mruganiu, które naturalne nawilża oko. Jeśli dokucza Ci spore zmęczenie, rób okłady z rumianku, świetlika lub kopru włoskiego.

  1. Zaplanuj wizytę u okulisty – to konieczność nie tylko w przypadku pogarszającej się ostrości widzenia czy zdiagnozowanej krótkowzroczności. Badanie bardzo często odbywa się przy pomocy refraktometru komputerowego, który bardzo precyzyjnie określa kondycję oka. W zależności od wyników, zdiagnozowana krótkowzroczność może być korygowana odpowiednimi szkłami – także soczewkami ortokeratologicznymi, które zakłada się na noc, dzięki czemu korekta wady odbywa się w trakcie snu.

Zadbaj o prawidłowe nawyki już dziś, a zobaczysz, jak wyraźnie wpłynie to na jakość Twojego widzenia.