Fizjoterapeuta dzięcięcy

Usługi komercyjne (płatne)

Fizjoterapeuta Piotr Moneta terapię niemowląt oraz dzieci prowadzi w oparciu o wiedzę nabytą na ukończonych kursach:

  • Vojty,
  • Bobath Adult
  • PNF Podstawowy oraz Zaawansowanych
  • PNF w Pediatrii
  • Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
  • Dynamic Neuromuscular Stabilization wg Kolara
  • Trójpłaszczyznowej terapii wad stóp u dzieci na podstawach neurofizjologicznych wg Zukunft- Hubner
  • Kinesiology taping

oraz o doświadczenie w pracy z małymi pacjentami na oddziałach szpitala pediatrycznego przy ul. Spornej w Łodzi.

Terapia zawsze jest dobierana do dziecka łącząc wiedzę z różnych metod rehabilitacji dzieci. Fizjoterapeuta dokładnie wyjaśnia rodzicom/opiekunom na czym polega problem dziecka i tak dobiera cel bliższy terapii, aby był on zrozumiały dla rodzica/opiekuna i możliwy do osiągnięcia. Rodzic dostaje po wyjściu z gabinetu ćwiczenia do domu, które wykonuje ze swoim dzieckiem, aż do następnego spotkania z fizjoterapeutą. Ćwiczeń jest taka ilość oraz są tak programowane przez terapeutę, aby były możliwe do wykonywania w warunkach domowych przez rodzica/opiekuna.

Dodatkowo, fizjoterapeuta zawsze wykonuje instruktarz dla rodziców/opiekunów związany z pielęgnacją maleństwa, podnoszeniem i noszeniem, karmieniem, ubieraniem i zabawą. Jest to ogromne ułatwienie w codziennej opiece nad dzieckiem. Kompleksowe podejście do problemów zarówno pacjenta jak i rodzica wspomaga rozwój psychoruchowy dziecka i pozytywnie wpływa na relacje z rodzicem.

Zakres świadczeń

Ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka

Ocena ilościowa – ustalenie, co dziecko na dany miesiąc (tydzień) życia potrafi zaprezentować w rozwoju ruchowym. Odnosząc się do „idealnego” rozwoju psychoruchowego dziecka zostaje przeprowadzona klasyfikacja w danym przedziale wiekowym.
Idealny rozwój psychomotoryczny został stworzony na podstawie wieloletnich obserwacji rozwoju najmłodszych pacjentów i jest wykorzystywany do oceny niemowlaków oraz postępów terapii w sztandarowych metodach neurorehabilitacji dzieci i niemowląt.
U podłoża każdego rozwoju ruchowego leży ideomotoryka czyli rozwój psychiczny dziecka. Jest on wyznacznikiem rozwoju motorycznego i nieodzownie w pierwszym roku życia te dwie komponenty są oceniane razem.

Ocena jakościowa dziecka – po ustaleniu wieku ilościowego zostaje dokonana dokładna ocena jakości ruchu, symetria, zachowanie dłoni, stóp, wodzenie wzrokiem, obroty głowy, sięganie rękami do zabawek, sposoby przemieszczania się dziecka. Oceniane jest napięcie mięśniowe oraz zakres ruchów w poszczególnych stawach.
Ocena jest zawsze przeprowadzana w leżeniu na plecach oraz na brzuchu.
Na tej podstawie można dokładnie znaleźć problem dziecka oraz dobrać terapię, jeśli taka potrzeba zaistnieje.
Zawsze brany jest pod uwagę wywiad okołoporodowy oraz z dotychczasowego rozwoju dziecka.


Rehabilitacja (terapia) niemowlaków oraz dzieci z następującymi problemami:

  • Asymetrii ułożeniowej (skracanie jednej strony ciała)
  • Zaburzeniami napięcia mięśniowego (wzmożone, obniżone)
  • Zaburzeniami ośrodkowej koordynacji ruchowej Z.O.K.N.
  • Wcześniaki z grupy podwyższonego ryzyka
  • Kręczem szyi
  • Uszkodzeniem nerwów obwodowych (uszkodzenie splotu barkowego, porażenie nerwu twarzowego n. VII)
  • Deficytach neurologicznych (Mózgowe Porażenie Dziecięce)
  • Zaburzenia ortopedyczne ( wrodzone wady stóp, dysplazja stawów biodrowych, okołoporodowe złamania obojczyka)
  • Zespoły genetyczne (Downa, Angelmana, Pradera-Williego itp.)
  • Wady wrodzone (przepukliny oponowo-rdzeniowe, wodogłowie)
  • Jakimkolwiek Opóźnieniem rozwoju psychoruchowego niemowlaka/dziecka
  • Wady postawy (skolioza, plecy płaskie, wklęsłe, wady stóp, koślawość, szpotawość, wady klatki piersiowej)

Doradztwo w zakresie stymulacji rozwoju psychoruchowego oraz pielęgnacji dziecka dla świeżo upieczonych rodziców.


Warsztaty dla kobiet „Jaka ja będę”

  • Prelekcja multimedialna dla przyszłych mam z filmami dotyczącymi czego można oczekiwać po dziecku w danych tygodniach i miesiącach w pierwszym roku życia. Jak wygląda prawidłowy rozwój psychiczny i ruchowy w poszczególnych miesiącach życia.
  • Jakie mogą być sygnały alarmowe w rozwoju ruchowym, które u dziecka powinny budzić nasz niepokój i sugerować wizytę u specjalisty. Omówienie poszczególnych problemów.
  • Część praktyczna, na fantomach – jak swoje dziecko ocenić we własnym zakresie (rodzica) po urodzeniu, jak nosić, pielęgnować, karmić i bawić.

Warsztaty dla rodziców i ich pociech „Mamo, Tato już jestem”

  • Zajęcia praktyczne, zabawa, stymulacja, pielęgnacja niemowlaka
  • Ćwiczenia stymulujące prawidłowy rozwój ruchowy, noszenie, układanie dziecka
  • Kreatywne spędzanie czasu wolnego z dzieckiem
  • Co zrobić, gdy dziecko się zakrztusi, zanosi (pierwsza pomoc)
  • Środki pomocnicze wspomagające zdrowy rozwój niemowlaka