Różowy Październik i Movember w firmie - jak promować profilaktykę zdrowotną wśród pracowników?

17 października 2024

Różowy październik i movember to dwie akcje profilaktyki zdrowotnej, organizowane celem zwiększania świadomości ludzi na temat własnego zdrowia i znaczenia badań kontrolnych. Pierwsza dotyczy kobiet, druga zaś - mężczyzn. Co warto o nich wiedzieć?

 

Dlaczego profilaktyka chorób nowotworowych jest ważna?

Profilaktyka chorób nowotworowych ma w dzisiejszych czasach szczególne znaczenie. Jest to grupa problemów zdrowotnych występująca coraz częściej bez względu na wiek czy płeć, których przyczyny wciąż nie zostały w pełni poznane. Przez długi czas mogą one przebiegać bezobjawowo, a gdy pojawią się objawy, bywa już za późno na wdrożenie skutecznego leczenia lub całkowite przeciwdziałanie powikłaniom i przerzutom. Wczesne rozpoznanie, możliwe dzięki badaniom kontrolnym, pozwala uratować życie. 

 

Różowy październik - profilaktyka nowotworu piersi

Październik zwany jest również Miesiącem Świadomości Raka Piersi, co skłoniło organizacje zdrowotne to utworzenia tzw. różowego października. To okres, w którym intensywnie zwiększa się świadomość kobiet na temat raka piersi, jak również zachęca się je do wykonania badań kontrolnych w kierunku diagnostyki i profilaktyki nowotworu piersi. Różowy październik celebruje się już od 1985 roku, a jego symbolem jest różowa wstążka. Coraz więcej firm i zakładów pracy podejmuje decyzję o uczestnictwie w tej akcji, wspierając tym samym zdrowie pracownic i wszystkich kobiet.

 

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet (25%) i jednocześnie najczęstszą przyczyną zgonów spowodowanych chorobami onkologicznymi w tej grupie pacjentów. Dokładne przyczyny choroby nie zostały poznane, choć uważa się, że czynnikami ryzyka są zmiany hormonalne, zarówno te związane z przyjmowaniem leków hormonalnych, jak i z przekwitaniem. 

 

Profilaktyka raka piersi obejmuje comiesięczne samobadanie piersi oraz wykonywanie kontrolnych badań USG. Kobiety do 30. roku życia powinny uczęszczać na USG raz na 2 lata, zaś powyżej 30. roku życia zaleca się zwiększenie częstotliwości do corocznego wykonywania USG. Od 45. roku życia rekomenduje się wykonywanie mammografii piersi co 2 lata. Częściej w przypadku kobiet z grup wysokiego ryzyka. Różowy październik w firmie jest więc realnym wsparciem pracownic.

 

Różowy październik - badania dla pracowników

Każdy świadomy pracodawca, który zatrudnia w swojej firmie kobiety i chce dołączyć do akcji “Różowy październik”, może zdecydować się na zamówienie dowolnego dnia października mammobusa. Auto przyjedzie pod wskazany adres, np. na parking pod zakładem pracy, umożliwiając wszystkim chętnym kobietom przebadanie się pod kątem raka piersi. W ramach współpracy z mammobusem istnieje możliwość przeprowadzenia badań mammograficznych na terenie prywatnych i państwowych firm.

Innym pomysłem celebrowania różowego października jest zorganizowanie cyklu wykładów zdrowotnych z ekspertami różnych dziedzin medycyny i zdrowia. Do przedsiębiorstwa przyjeżdża dedykowany specjalista, który przeprowadza akademie lub wykłady we wskazanym miejscu, dostarczając pracownikom cenną wiedzę na temat zdrowego stylu życia, profilaktyki chorób, a także radzenia sobie ze stresem. Tematyka wykładu może obejmować zagadnienia związane z rakiem piersi.

 

Movember - promocja profilaktyki wśród mężczyzn

Równie dobrym pomysłem jest wspieranie zdrowia mężczyzn, dlatego stworzona została akcja movember w firmie. Trwa ona przez cały kolejny miesiąc, a więc przez listopad. Jej symbolem jest zapuszczanie przez mężczyzn wąsów, co po raz pierwszy zostało zorganizowane w 2003 roku w Australii. Głównym celem akcji movember jest podniesienie świadomości społecznej na temat problemów zdrowotnych mężczyzn, zwłaszcza raka prostaty, ale i innych rodzajów nowotworów dotykających mężczyzn.

Rak prostaty (inaczej: rak gruczołu krokowego) jest najczęstszą chorobą nowotworową u mężczyzn. We wczesnym stadium może nie dawać żadnych objawów klinicznych, przez co jest szczególnie niebezpieczna. Bywa rozpoznawana wówczas, gdy stan jest już zaawansowany i potencjalnie zagrażający życiu. Nie należy mylić złośliwego raka prostaty z łagodnym rozrostem gruczołu krokowego - to dwa zupełnie różne problemy zdrowotne.

Profilaktyka raka prostaty obejmuje przede wszystkim badania laboratoryjne, które zleca zwykle lekarz urolog, a także badania per rectum i badania obrazowe. W ramach celebrowania movember w firmie dobrym pomysłem jest zorganizowanie wydarzeń, w ramach których wzrośnie świadomość mężczyzn na temat profilaktyki zdrowotnej i diagnostyki, zwłaszcza w kierunku chorób nowotworowych. Jest to odpowiednik wcześniejszego różowego miesiąca.

 

Movember - badania dla pracowników

Jakie badania warto wykonywać w ramach movember? Każdy pracodawca może podjąć decyzję o organizacji cyklu wykładów z zakresu zdrowego stylu życia, profilaktyki chorób (zwłaszcza męskich nowotworów), a także radzenia sobie ze stresem. Istnieje wiele firm zatrudniających ekspertów dziedzin medycznych, z którymi można podjąć współpracę i które zajmą się profesjonalną organizacją tego typu spotkań w męskim gronie.

 

Listopad to świetna pora na zachęcanie mężczyzn pracujących w danej firmie do wykonania badań kontrolnych (per rectum, oznaczenie stężenia PSA). Aby było to dla mężczyzn komfortowe i bezproblemowe, pracodawca powinien już wcześniej rozważyć wykupienie pakietu medycznego dla swoich pracowników. Wybór pakietów jest ogromny, można śmiało dopasować je do potrzeb małych, średnich i dużych firm. Oferują dostęp nawet do ponad 450 badań laboratoryjnych i ponad 180 badań diagnostycznych. To benefit, który doceni każdy pracownik. 

 

Profilaktyka zdrowotna - jak promować ją wśród pracowników?

Chcąc promować profilaktykę zdrowotną wśród pracowników, przede wszystkim należy dbać o organizowanie akcji opisanych powyżej. Dodatkowo świetnie sprawdzą się plakaty przypominające o rekomendowanych, systematycznych badaniach kontrolnych (także tych niezwiązanych z nowotworami), rozwieszone w centralnych miejscach firmy, aby były dobrze widoczne dla pracowników. Także na organizowanych zebraniach można poświęcić chwilę, aby przypomnieć o znaczeniu badań. Pracodawca powinien ponadto zadbać o dobry pakiet zdrowotny dla swoich pracowników.

 

Dbanie o zdrowie pracowników z opieką medyczną Salve

Pakiety medyczne dla firm proponowane przez Salve to rozwiązanie kierowane dla małych, średnich i dużych placówek. Dotyczą zarówno pracowników, jak i ich rodzin czy bliskich. Zapewniają dostęp do 64 specjalizacji, ponad 500 badań laboratoryjnych oraz ponad 180 badań diagnostycznych, w zależności od wybranego pakietu. To nie tylko sposób na dbanie o swoich pracowników, ale i świetny benefit motywacyjny i element tworzący wizytówkę firmy.